Cheia spre o comunicare eficientă

Written by  in category 
May 28, 2017
women-1586480_1920

Ce înseamnă pentru tine o comunicare eficientă? Reușești să te faci înțeles? Reușești să-i înțelegi pe interlocutorii tăi?

Studiile de la Harvard și Gallup au dovedit că indiferent dacă e vorba de viața personală sau privată, calitatea vieții tale este dependentă de calitatea relațiilor pe care le ai. Dacă vrei să ai relații de succes, este foarte important să-ți dezvolți abilitățile de comunicare pentru că acestea îți vor fi de ajutor în 3 aspecte:

  • În primul rând, te ajută să înțelegi mai bine de ce te comporți diferit în situații diferite. Totodată te vei accepta pe tine așa cum ești și vei deveni mai încrezător în tine – ambele sunt premise foarte importante în a deveni un bun creator al relațiilor de succes.
  • În al doilea rând, vei dobândi o înțelegere de bază asupra comportamentului celor din jurul tău, ceea ce te va ajuta să-ți mărești capacitatea de acceptare.
  • În al treilea rând, vei învăța cum să relaționezi prin comunicare eficientă cu persoane diferite, incluzându-i și pe cei are acum ți se par „nerezonabili”, „dificili”, „imposibili”, „necooperanți”, ceea ce te va ajuta să reduci stresul cauzat de conflictele din viața ta.

Dacă astea par complicate, nu te lăsa copleșit, pentru că nu sunt așa precum par. De fapt, lucrurile stau destul de simplu și sunt ușor de înțeles. Mai rămâne doar să iei o idee din articol și să o exersezi în relațiile tale. Doar așa, acționând, impactul nu se va lăsa așteptat.

Aplicând câte un element al comunicării și continuând procesul de dezvoltare interpersonală, vei crea relații mai bune cu cele mai multe dintre persoanele din jurul tău. Când interacționezi cu alte persoane, adevărata îmbunătățire a relației apare doar când ambele părți se implică și lucrează la asta. O cale spre reușită este, după ce citești, să împărtășești celeilalte persoane ideea pe care ai învățat-o și cu care vrei să lucrezi.

Pentru mine o comunicare eficientă este:

  1. Un proces cu două sensuri, adică un schimb de idei între două sau mai multe persoane, în care toate părțile se simt înțelese, respectate și acceptate și libere să-și împărtășească propriile idei;
  2. Abilitatea de a crea și menține relații armonioase.

Comunicarea eficientă nu conține amenințări, etichetări, porecle, ironii, sarcasm, inducerea sentimentelor de rușine, vină, frică sau orice alte modalități de restricționare a libertății de exprimare a celeilalte persoane. Pe scurt, a comunica eficient înseamnă a fi conștient de nevoile celeilalte persoane. Comunicarea eficientă nu poate fi realizată fără să înțelegi diferențele dintre stiluri de personalitate și comportament. Dacă investim timpul pentru ca să înţelegem de ce cei din jurul nostru se poartă în felul în care o fac, cu toții vom deveni mult mai buni comunicatori și vom putea menține relații de success cu cei din jurul nostru.

Cele mai multe cursuri de comuniare eficientă se concentrează mai mult pe dezvoltarea unor foarte bune abilităţi de vorbire. Foarte puţine programe se concentrează pe elementul crucial dintr-o comunicare: ascultarea. De fapt, fără o bună ascultare, nu e posibilă o comunicare eficientă. Cheia comunicării eficiente începe cu ascultarea eficientă.

Care sunt nivelurile unei ascultări bune?

La primul nivel, uneori te uiţi la persoană în timp ce vorbeşte, chiar aprobi/dezaprobi din cap când e cazul. Cea mai mare parte a timpului te gândeşti la ce vei răspunde sau chiar mai rău, te gândeşti la subiecte care nu au legătură cu ceea ce vorbeşte interlocutorul tău. Ba chiar îl întrerupi, aducând în discuţie alte idei.

La al doilea nivel, încerci să înţelegi ceea ce auzi păstrând un bun contact vizual şi ascultând ceea ce spune cealaltă persoană. Mintea nu-ţi rătăceşte printre alte idei şi comentariile sunt directe şi legate de subiectul discutat.

Al treilea nivel este cel mai profund: încerci să asculţi persoana cu ajutorul tuturor simţurilor, „auzind” şi ceea ce nu persoana care vorbește nu reușește să exprime prin cuvinte. 

Din nefericire în cultura social media de astăzi, cei mai mulţi dintre noi sunt blocaţi la primul nivel de ascultare. Cu efort minim şi practică constantă şi conştientă, oricine poate trece la nivelul doi sau trei. Iată câteva sugestii în acest sens:

  • Menţine un bun contact vizual (NU ţine telefonul la vedere când eşti într-o conversaţie).
  • Fixează-ţi intenţia atunci când vrei să asculţi ce are de spus cealaltă persoană.
  • Focusează-te conştient pe mesajul comunicat către tine. Nu-ţi lăsa mintea să rătăcească printre tot felul de gânduri.
  • Pune întrebări lămuritoare, legate de subiectul discutat, şi care să te ajute să înţelegi mai bine mesajul.
  • Nu te distrage făcând alte lucruri (să răsfoieşti ziare, citeşti mailuri, te joci cu cheile sau te uiti pe social media).
  • Zâmbeşte când e cazul.

Pentru a deveni un communicator eficient, ai nevoie să faci un efort conştient pentru a adopta sugestiile de mai sus şi să-ţi îmbunătăţeşti ascultarea cel puţin la nivelul doi. Când înveţi să asculţi bine, comunicarea cu cei din jurul tău se va îmbunătăţi semnificativ.

În concluzie un lucru e sigur: nu contează unde te situezi în relațiile tale astăzi, aplicând cheia spre o comunicare eficientă – ascultarea eficientă – îți vei îmbunătăți substanțial relațiile cu cei mai mulți oameni din jurul tău.

Aştept feedback-ul tău sau întrebările pe marginea comunicării relaţionale aici.

No Responses